یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: در اولین ساعات بامداد روز یکشنبه 11 آذر، خبر تغییر دیگری در دولت نهم منتشر و به‌سرعت فراگیر شد.

پیش از آن که خبر استعفای محمود فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش  روی خروجی خبرگزاری‌های رسمی داخلی و خارجی قرار گیرد به صورت پیامک تلفن‌های همراه مخابره شد.

کسی انتظار استعفای فرشیدی را نداشت، چراکه از زمان استیضاح وی در مجلس و رای اعتماد مجددش حدود 6ماه سپری شده است. این روزها بحث استعفای محمد جهرمی، وزیر کار مطرح بود اما استعفای فرشیدی سریع‌تر از او رخ داد.

به نظر می‌رسد انتشار این خبر از طریق پیامک - که‌می‌رود به‌عنوان یک رسانه مستقل در جامعه تأثیرگذاری کند- قصد داشت دو احساس را درخواننده آن ایجاد کند:

اول اینکه تغییر و تحولات در دولت نهم بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و احساس دوم که نتیجه احساس اول بود این که قرار است از طریق پیامک و نه راه‌های رسمی خبررسانی دولتی، ویژگی سرعت عمل دولت نهم در ذهن و جان خوانندگان خبر بنشیند تا یادشان نرود همیشه دولت نهم خبرساز است و شاید غیر قابل پیش‌بینی.

روز یکشنبه علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس جمهوری خبر استعفای فرشیدی را تکذیب کرد و گفت که وی کماکان در حال انجام وظیفه است.

وی از اینکه هر روز برخی با اهداف خاص، اخباری در خصوص استعفای مدیران دولت نهم منتشر می‌کنند ابراز تاسف کرد و گفت: «باید بررسی شود چرا برخی با طرح این مطالب به دنبال القای ناهماهنگ و ضعف در دولت نهم هستند؟»

این مصاحبه سعیدلو نشان داد اگر چه عده‌ای در دولت به دنبال تغییر و تحولات سریع هستند و آن را نقطه قوتی برای احمدی‌نژاد می‌دانند، اما عده‌ای هم مخالف این تغییرات بوده و این گونه خبرها را به منتقدان دولت نسبت می‌دهند که قصدشان تضعیف دولت نهم است.

البته خبرهای دیگری هم بود مبنی‌بر این که تغییر وزیران به فرشیدی ختم نشده و دیگران هم (از جمله زاهدی، وزیر علوم) در نوبت تغییرند.

این خبر نشان می‌دهد عده‌ای در دولت به ثبات مدیریتی معتقدند و آن را زمینه‌ای برای کار آرام‌تر اما بنیادی‌تر می‌دانند و عده‌ای هم کارآمدی نتایج را مهمتر از ثبات مدیریت می‌شمارند.

به نظر می‌رسد نظرات گروه دوم در دولت احمدی‌نژاد مورد توجه و عملی‌تر است. کما اینکه طی سال اول ریاست جمهوری نهم، چند وزیر و معاون وزیر و... تغییر کردند و اکنون در سال سوم نیز شاهد تغییر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، وزیران نفت و صنایع آموزش و پرورش و معاونان سیاسی وزارت کشور و احتمالا وزیران کار و علوم (فقط در سطح کلان دولت) هستیم.

در مورد مثبت یا منفی بودن تغییرات پی‌درپی مدیران دولت و اینکه احمدی نژاد از وزیران خود چه انتظاری دارد که آنها قادر به انجام آن نیستند با تنی چند از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم.

برآورده نشدن انتظارات

محمود محمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص تغییرات پی‌درپی مدیریت در دولت نهم تاکید دارد که نظر سیاسی خود را بدون در نظر گرفتن انگیزه‌های سیاسی این تغییر و تحولات بیان می‌کند.

وی گفت: هر تغییری در مدیران و هیات دولت اگر در جهت بهبود عملکرد قوه مجریه باشد مثبت است زیرا طبیعی است که رئیس جمهوری ظرف مدت گذشته به یک ارزیابی از عملکرد وزیرانش رسیده و هر یک را که نتوانستند به وظایف خود عمل کرده و رضایتمندی قوه مجریه را جلب کنند تغییر می‌دهد. اما این تغییرات باید در جهت تقویت کابینه صورت گیرد و نمی‌توان هر تغییری را به معنای تحول دانست.

محمدی تاکید کرد که نمایندگان مجلس، چشم و گوش مردم و ناظر عملکرد دستگاه اجرایی هستند و اگر گوش دولت به روی تذکرات و سوال‌های نمایندگان بسته باشد نتیجه‌اش همین ناکارآمدی وزارتخانه‌هاست.

نماینده آباده هر تغییر را که در جهت کارکرد بهتر باشد موجب جلب اعتماد ملی به حکومت دانست و در خصوص تبلیغاتی شدن این تحولات نیز گفت: خوشبختانه مردم از هوشمندی کامل برخوردارند و انگیزه اقدامات برای آنها، به‌خصوص در آستانه انتخابات کاملا مشخص است، لذا باید دولت مراقب باشد که تحولات و تغییرات مدیریتی خود را برای بهبود کارکرد انجام دهد و به گونه‌ای نباشد که تلقی سیاست‌های خاص انتخاباتی شود؛ چرا که دولت مسئول اجرای قانون انتخابات است و اگر خودش بخواهد ذی‌نفع باشد، نقض بی‌طرفی کرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که احمدی‌نژاد چه انتظاری از وزیران دارد که آنها نمی‌توانند انجام دهند؟ گفت: سنت گذشته که یک نفر4 یا 8سال وزیر می‌‌ماند و فکر می‌کرد با هر عملکردی همیشه وزیر است، درست نبود و مدیریت موثر وزیر و کارکرد درست وزارتخانه است که باید مورد توجه قرار گیرد و رئیس‌جمهوری با ارزیابی علمی و نه سلیقه‌ای از عملکرد مسئولان و مدیران دولتی باید اقدام به تغییر آنها کند.

محمدی تاکید کرد: مردم علاقه‌مندند احمدی‌نژاد ارزیابی عملکرد وزیران را به اطلاع‌شان برساند.

نامناسب در آستانه انتخابات

سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در مورد تغییرات مدیریتی دولت نهم به خبرنگار ما گفت: احمدی‌نژاد روش و شیوه‌ای خاص خود را در پیش گرفته که باید انتظار این گونه تغییرات را داشته باشیم، ایشان می‌‌گوید من سیاستی دارم که هر کس می‌خواهد با من کار کند باید با این سیاست همراه شود وگرنه او را کنار گذاشته و فرد جدیدی جایگزین می‌کنم.

اکرمی انجام تغییرات سریع  به‌ویژه در آستانه انتخابات مجلس هشتم را مناسب ندانست و گفت: تغییرات بدون این که دلایل آن توضیح داده شود باعث متزلزل شدن مدیریت در کشور می‌شود، به‌خصوص اگر جایگزین هم فردی معادل قبلی و حتی ضعیف‌تر باشد که این نوع جایگزینی بسیار نامناسب است و متأسفانه تابه‌حال هم این‌طور نبوده که افراد شایسته‌تر جایگزین شوند.

وی اثرات این تغییرات را در افکار عمومی مردم مورد ارزیابی قرار داد و گفت: اگر فرد قوی‌تری جایگزین نشود اثرات مثبتی در نزد افکار عمومی ندارد.

اکرمی اضافه کرد: آقای احمدی‌نژاد مدیریت جدیدی را به معرض آزمایش گذاشته و حدود 30 ماه است که این مسیر را دنبال می‌کند. لذا کسانی که قصد دارند با او کار کنند باید این شیوه مدیریتی را بپذیرند. در مورد مثبت یا منفی بودن این شیوه مدیریتی هم زمان باید پاسخگو باشد.

برخورد انقلابی با مسائل

محمد تقی رهبر، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم می‌گوید: رئیس مجلس در برخورد با مسائل، انقلابی عمل می‌کند،  به این معنا که وقتی به یک جایی رسید و فردی را نامطلوب برای کاری تشخیص داد سریعاً او را تغییر می‌دهد.

وی با تاکید بر آنکه به نظر این تغییرات بیشتر ناشی از نگاه شخصی احمدی‌نژاد است، ادامه داد: احمدی‌نژاد با مشورت گروهی تصمیم نمی‌گیرد، خط مشی ایشان را در سیاست‌های داخلی و خارجی می‌دانیم  در حالی که اگر آرام تر حرکت کند شاید بهتر باشد ولی به‌هر حال ایشان رئیس دولت است و حق قانونی دارد که وزیرانش را تغییر دهد.

محمد تقی رهبر با اشاره به مخالفت مجلس با وزارت فرشیدی گفت: انتخاب ایشان برای وزارت آموزش و پرورش برای نمایندگان نچسب بود اما نمایندگان نخواستند با توجه به رد نامزدهای قبلی این وزارتخانه باز هم به نظر بعدی رأی منفی بدهند.

نماینده اصفهان با اشاره به تغییر لاریجانی دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی گفت: تغییر لاریجانی جزو مواردی نبود که بخواهند یک فرد ضعیف را بردارد و به جای او فردی قوی بگذارد، آقای لاریجانی قصد داشت در مسیر هسته‌ای با مطالعه و منطقی حرکت کند،  در حالی که آقای احمدی‌نژاد تندتر بود و می‌گفت، مسئله هسته‌ای ما تمام شده است.

رهبر، تغییرات سریع و پی در پی را مشی احمدی‌نژاد خواند و گفت: ممکن است عده‌ای این مشی را بپسندند و عده‌ای هم آن را مورد انتقاد قرار دهند ولی ایشان رئیس دولت است و حق تغییر دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: در تغییرات باید عملکرد ملاک باشد. کسی که مسئولیت قبول می‌کند باید تجربه آن کار را داشته باشد، صرفاً تغییر مدیران نباید هدف باشد.

کد خبر 38137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز